تبلیغات
[-Text2-]
نویسنده : amin
تاریخ : یکشنبه 27 بهمن 1392
نظرات 0

 

سایت "بی بی سی" در تحلیلی به بررسی رشد جمعیت درعراق می پردازد. برمبنای بررسی آقای گرلند علی رغم جنگ عراق وکشته شدن شمار زیادی از مردم عراق وعوامل دیگرمؤثر در کاهش جمعیت شمار موارد زاد و ولد از مرگ و میرها بیشتر بوده است.

آقای گرلند می‌گوید: "بسیاری از خانواده‌ها فرزندان زیادی دارند. میانگین تعداد فرزند ۴ یا کمی بیشتر است. در نتیجه، جمعیت کشور هر سال ۶۰۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند."

 

در گذشته نرخ مرگ و میر نوزادان بالا بود، اما دیگر اینطور نیست. نرخ باروری در عراق به نسبت کشورهای اروپایی بالا، اما رو به کاهش است. یک نسل پیش این نرخ حدود دو برابر حالا بود.

اگر اوضاع عراق آرام و باثبات شود، احتمالا نرخ باروری هم کاهش می‌یابد. مقایسه عراق با همسایه‌اش، ایران، جالب است؛ یک خانواده ایرانی به طور میانگین دو فرزند دارد. این رقم برای عراق چهار است. دلیل این تفاوت این است که عراق چند دهه بی‌ثباتی و جنگ را پشت سر گذاشته، اما ایران توانسته سیستم خدمات بهداشتی و درمانی‌اش را مدرنیزه کند.

آمارهای موجود در ایران هم قابل اعتمادترند. در دو دهه گذشته سه سرشماری در این کشور انجام شده است.

آقای گرلند می‌گوید: "بعد از انقلاب اسلامی، ایران سیاست تنظیم خانواده فعالانه‌ای را در پیش گرفت، و در کنار آن خدمات بهداشتی و درمانی برای مادران و کودکان بهبود قابل توجهی پیدا کرد. برای مثال، زوج‌های جوانی که قصد ازدواج دارند، باید یک جلسه یک ساعته با پزشک داشته باشند و پزشک اطلاعات لازم را در زمینه بهداشت و سلامت، و به‌خصوص تنظیم خانواده، به هردوی آنها می‌دهد."

آقای گرلند همچنین می‌گوید که در ایران زنان دسترسی بهتری به آموزش و فرصت‌های شغلی دارند و همین امر تا حدی در کاهش نرخ باروری موثر بوده است. او می‌گوید: "کشوری مثل عراق با رشد جمعیت بالا در زمینه تداوم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش و مسکن و ایجاد شغل با چالش بزرگی مواجه است." تا آن موقع به احتمال زیاد نرخ زاد و ولد بالا خواهد ماند و جمعیت همچنان افزایش خواهد یافت.

به هر حال در این بررسی های جامعه شناسانه "بی بی سی" به وضوح دیده می شود که کاهش جمعیت درکشورهای اسلامی یک حسن ویک نشانه مهم در پیشرفت این جوامع شمرده می شود.

به امید اینکه مردم ایران این زنگ خطر را شنیده باشند وعکس العمل متناسب با آنرا درافزایش جمعیت بع درستی انجام دهند.

 

منبع: بی بی سی

تعداد بازدید از این مطلب: 44
موضوعات مرتبط: اخبار ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

کد امنیتی رفرش

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ . وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لَسْتَ مُرْ‌سَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ . و كسانى كه كافر شدند مى‌گويند: «تو فرستاده نيستى.» بگو: «كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد.»

ذکر روزهای هفته

عضو شوید



فراموشی رمز عبور؟

آمار مطالب

کل مطالب : 93
کل نظرات : 5

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 165
باردید دیروز : 158
بازدید هفته : 510
بازدید ماه : 1,172
بازدید سال : 4,693
بازدید کلی : 17,708
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود