تبلیغات
[-Text2-]
نویسنده : amin
تاریخ : یکشنبه 11 اسفند 1392
نظرات 0

این مکان مقدس دارای رمز و رموز بسیار زیادی است که مجال بیان همه آن نیست. یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا از انبیاء الهی کسی در مسجد الحرام و اطراف خانه کعبه مدفون هستند و چند تن از پیامبران الهی در این مکان به خاک سپرده شده‌اند؟
 پاسخ به این سوالات را در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن عسکری، کارشناس برجسته اماکن مقدسه در مکه و مدینه و کارشناس تاریخ اسلام بررسی کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که «دورتا دور خانه خدا در مسجدالحرام مملو از پیامبران الهی است که در اطراف کعبه دفن شده‌اند» گفت: حجر اسماعیل، فضایی است میان کعبه و دیواری نیم‌دایره به نام حطیم که از رکن عراقی تا رکن شامی را شامل می‌شود. حجر اسماعیل به عقیده اسلام، یادگار زمان ابراهیم و اسماعیل و مدت زمانی پس از بنای کعبه است و قدمت و پیشینه آن به زمان بنای کعبه به دست ابراهیم(ع) می‌رسد.

این کارشناس تاریخ اسلام، خاطرنشان کرد: نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران مسلمان، حکایت از آن دارد که اسماعیل و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از امام صادق(ع) نقل شده‌ است که "حجر، خانه اسماعیل و محل دفن هاجر و اسماعیل است.
 عسکری با اشاره به تعداد انبیاء الهی که در اطراف خانه کعبه مدفون هستند، اظهار کرد: بر اساس روایتی در بحارالانوار" از رکن یمانی تا رکن حجرالاسود در کنار خانه خدا 70 پیامبر و نبی الهی مدفون هستند" همچنین براساس روایتی دیگر از این کتاب " داخل حجر اسماعیل همان نقطه‌ای که به صورت نیم دایره در حال حاضر موجود است و زیر ناودان طلای بیت خدا واقع شده 70 پیامبر از جمله حضرت اسماعیل(ع)، دختران آن حضرت و حضرت هاجر(س) مدفون هستند.
 وی یادآورشد: براساس روایتی از واقدی از علمای اهل سنت نیز" از رکن اسود تا چاه زمزم و مقام ابراهیم و حجر اسماعیل 99 پیامبر الهی دفن شده‌اند.

این استاد تاریخ اسلام و امکان مقدسه با بیان این‌که «به روایتی، حضرت یعقوب(ع) پدر بزرگوار حضرت یوسف(ع) مقابل باب کعبه مدفون شده است» افزود: بنا به روایت اهل سنت اکثر انبیاء بنی اسرائیل در اطراف خانه خدا دفن شده‌اند، بنابراین معلوم می‌شود که نقطه به نقطه این مکان مقدس مملو از قبور و اجساد مطهر انبیاء الهی است.
 عسکری همچنین با اشاره به شبهه افکنی برخی گروه‌های افراطی در قبال شیعیان مبنی بر حرام بودن زیارت قبور ائمه(ع) و بزرگان دینی و شرک دانستن آن برای شیعیان، گفت: حال که معلوم شد تعداد زیادی از انبیاء الهی در اطراف خانه خدا مدفون هستند چگونه خود آنها دور تا دور این مکان می‌چرخند و در جایی که قبور انبیاء الهی است نماز می‌خوانند؟ چرا آن شرک نیست اما زیارت قبور ائمه(ع) و امامزادگان و ...را برای ما شرک می‌دانند.
 وی اضافه کرد: آنها در پاسخ به این پرسش ما می‌گویند چون آنها انبیاء الهی هستند پس زیارت و نماز خواندن در کنار قبور آنان اشکالی ندارد اما ما می‌پرسیم پس چرا اجازه نمی‌دهید مسلمانان قبر مطهر پیامبر(ص) را در مدینه زیارت کنند و اطراف آن را بسته‌اید که دیگر پاسخی ندارند.

تعداد بازدید از این مطلب: 51
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

کد امنیتی رفرش

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ . وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لَسْتَ مُرْ‌سَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ . و كسانى كه كافر شدند مى‌گويند: «تو فرستاده نيستى.» بگو: «كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد.»

ذکر روزهای هفته

عضو شوید



فراموشی رمز عبور؟

آمار مطالب

کل مطالب : 93
کل نظرات : 5

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 161
باردید دیروز : 90
بازدید هفته : 345
بازدید ماه : 330
بازدید سال : 3,851
بازدید کلی : 16,866
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود