پس از اين كه نفس زكيه (محمد بن عبد الله بن حسن بن الامام حسن المجتبى ) و قتيل باخمرى (ابراهيم بن عبدالله ) در مقابل حكومت غاصبانه بنى عباس خروج كرده و شهيد شدند: برادر آنها يحيى بن عبدالله از ترس دستگير شدن و جور بنى عباس (هارون رشيد) بسوى ديلم فرار كرد.
مردم ديلم از هر طرف باو متوجه شده ، و در حق او اعتقاد و ايمان محكمى پيدا كردند، و رفته رفته بر محبوبيت و مقام او افزوده شده ، و اهالى ديلم به عنوان خلافت از او بيعت كردند.
"حسین مرتضی" مدیر دفتر شبکه العالم در سوریه در گزارشی از اوضاع اسفبار انسانی ساکنان نبل و الزهرا، به درد و رنج بی پایان و گسترده اهالی پایدار و مقاوم این دو شهر پرداخته است.
ستون های دود برفراز محله های شهرهای نبل و الزهرا دیده می شود که بار دیگر از آغاز گلوله باران روزانه آنها از سوی گروههای مسلح حکایت دارد.
بر آن شدیم تا با استعانت از خدواند متعال و در راستای خدمت به فرهنگ نماز همه روزه به یکی از شبهات نماز به صورت صوتی پاسخ دهیم.
یکی از سوالات و شبهاتی که در ذهن افراد بسیار زیادی را به خود مشغول کرده این است، از یک سو خداوند در قرآن کریم می فرماید:« إنَّ الصلاةَ تنهی عن الفحشا و المنکر» همانا نماز از بدی ها و زشتی ها نهی می کند(سوره عنکبوت آیه 45)، از سوی دیگر می بینیم برخی نماز خوان ها مرتکب گناه می شوند.
آیا این گونه رفتارها با آیه ذکر شده منافات ندارد؟ پاسخ به این پرسش را در زیر بشنوید.
حجتالاسلام حمید طباطبایی کارشناس دینی در برنامه شب آسمانی با موضوع «عرفانهای دروغین مسیحی» عنوان کرد: در فرهنگ مسیحی آموزههای تثلیث وجود دارد که در این آموزه ها سه خدا را در نظر میگیرند.
خدای پدر در رأس این مثلث قرار دارد و حضرت مسیح نیز همان کسی است که اقیانوسها و کوهها و دشت ها را آفریده و در یک ضلع دیگر مثلث قرار دارد در حقیقت آنها حضرت عیسی را ازلی دانسته و حضرت مسیح و خدا را در عرض یکدیگر قرار میدهند البته این تعاریف در فرقههای مختلف مسیحیت متفاوت است.
پيغمبر (ص) می فرمایند: از بزرگوارى اينست كه انسان چون به سفر مي رود توشه اش خوب و حلال باشد. و حضرت زين العابدين چون به حج و عمره مي رفت، بهترين توشه ها را از بادام و قند و سويق و حلوا با خود بر مي داشت. از امام صادق (ع) روایت شده است که می فرمایند: مروت نيست كه انسان نيك و بدى را كه در سفر مى بيند نقل كند.
رسول خدا (ص) فرمود: خداى عز و جل هفت صنف را در سايه لطف خود جاى دهد روزى كه سايها ى به جز سايه لطفش نيست: ۱- پيشواى دادگر. ۲- جوانى كه در عبادت و پرستش خداى عز و جل ببار آمده. ۳- مردي كه چون از مسجد بيرون رود دلش در بند آن است تا باز گردد. ۴- دو مرد خدا پرست كه به منظور خداپرستى گرد هم آيند و از هم جدا شوند. ۵- مردي كه در جاى خلوت بياد خداى عز و جل بيفتد و از ترس خداى عز و جل اشك از ديدگانش جارى شود. ۶- مردي كه زنى زيبا و آبرومند«منظور زنی هست که در ظاهر دارای وجاهت و منزلت و موقعیت اجتماعیه مثل زن عزیز مصر که زن آبرومندی در جامعه خود بود »او را (بعمل جنسى) دعوت كند و مرد در پاسخ او بگويد كه من از خداى عز و جل مي ترسم. ۷- مردي كه صدقه اى بدهد و آن را چنان به پنهانى دهد كه دست چپش از آنچه بدست راست صدقه مي دهد خبردار نشود. منبع: الخصال / ترجمه فهرى، ج۲، ص382و383.
در نظام آفرینش برای هر یک از مردان و زنان وظایف و مسئولیتهای تکوینی ویژهای در نظر گرفته شده، خداوند حکیم به تناسب همان وظایف، ویژگیها و قوت و ضعفهایی در خلقت هر یک لحاظ کرده است.
بررسی آیات و روایات نکوهش زنان
با توجه به برخی از شبهاتی که درباره زنان در اسلام وجود دارد؛ در قسمت اول این بررسی بیان شد که با توجه به آیات و روایات محکم و با توجه به سنت و سیرهی اولیای دین، زن و مرد از حیث شئون انسانی یکسان هستند.
زنى دور كعبه طواف مىكرد و مردى نيز پشت سر آن زن مىرفت. لحظهاى آن زن بازوى خود را از چادر بيرون آورد تا كعبه را لمس كند. ناگهان آن مرد دستش را دراز كرد و روى بازوى زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به بازوى زن چسباند. مردم ديدند و ازدحام كردند، چنانكه راه عبور بسته شد.
كسى را نزد امير مكه فرستادند و امير مكه فقها و علما را حاضر كرد و آنها فتوا دادند كه بايد دست مرد را ببرند؛ زيرا آن مرد مرتكب گناه شده است. امير مكه كه از فتواى علماى مكه قانع نشده بود، گفت: «آيا در اينجا از خانواده پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) كسى هست؟ » گفتند: «بله، حسين بن على (عليه السلام) اينجاست».
امير مكه كسى را نزد امام حسين (عليه السلام) فرستاد. امام حسين (عليه السلام) تشريف آوردند. به آن حضرت عرض كردند: «اى فرزند رسول خدا! حكم خدا درباره اينها چيست؟»
امام حسين (عليه السلام) رو به كعبه ايستادند و دستهايشان را بلند كردند.
آنگاه مدتى مكث فرمودند و دعا كردند. سپس به طرف زن و مرد رفتند و دست آن مرد را از بازوى آن زن جدا كردند. امير مكه عرض كرد: «اى حسين! آيا اين مرد را براى كارى كه از او سر زده است، مجازات نكنيم؟» حضرت فرمود: «نه».
گويند آن مرد همان شتربانى است كه در كربلا دست امام حسين (عليه السلام) را قطع كرد و اينگونه لطف آن حضرت را پاسخ داد. (شجره طوبي، حا، عين، ص ۴۲۲ )
منبع: راههاي تقويت فرهنگ حجاب در حج و زيارت، نوشته عباس رجبي
ابو حمزه ثمالى از امام سجاد (علیه السلام) نقل مى كند كه فرمود:سخن زیبا ثروت مى آورد و روزى را فراوان مى كند و اجل را به تأخیر مى اندازد و شخص را در میان خانواده محبوب مى كند و او را به بهشت وارد مى كند. (الخصال / ترجمه جعفرى/ج1/461)
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ .
وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ .
و كسانى كه كافر شدند مىگويند: «تو فرستاده نيستى.» بگو: «كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد.»